Yoga

Yoga och Meditation

Som kvinnor är det så viktigt att vi har en inre styrka, både fysisk, andlig och mental. Vi leder och guidar många i våra roller som mödrar, systrar, döttrar, makar osv- inklusive oss själva. Styrkan, kraften och uthålligheten ger oss ork, lust, glädje och fokus att utföra och föda fram och nära vårt innersta jag, våra kreationer, barn och relationer. Inre styrka är grunden för allt detta. Men också vila och återhämtning. Där kan vi ge oss själva näring och påfyllning. När vi lär oss att regelbundet ge oss själva ett överflöd av vila och kärlek växer den inre styrkan ytterligare och vi kan ge ännu mer till allt och alla de vi vill ge näring och kärlek åt.

I Yogan pratar vi om att vår kraft (livskraften) sitter i bäcken-området / höften, mer eller mindre sovande hos olika människor. Därför lägger vi i den här yogan stor vikt vid att öppna upp höfterna och frigöra och förlösa kraften där genom cirklar, rullningar och höftöppnande rörelser.

Yoga för kvinnor följer våra årstider och cykler för att guida oss i balansen mellan att bygga upp styrkan och återhämta oss.

 

Yoga för Inre Styrka (kurs)

Goddess Pose – Utkata Konasana

För att orka föda våra barn behöver vi fysisk styrka. För att hitta vår väg i livet krävs mod. För att kunna skapa krävs fokus och uthållighet. Yoga för kvinnor tar fram vår inre styrka; vår fysiska kraft likväl som vårt mod. Successivt bygger vi upp det område vi behöver stärka här och nu, för att bli starka inifrån och ut. Genom yogiska övningar tar vi kontakt med de inre och djupa magmusklerna, bäckenbotten, ländryggen och andetagets kraft. Asanas (positioner), pranayama (andningstekniker) och meditationer tar oss hem till oss själva och det vi söker för att skapa mer kreativt flöde och styrka i livet. Magdalena använder tekniker från Raja Yoga, Yin Yoga, Shamansk healing och Womb Yoga Terapi i sin undervisning. Kursen ges på våren.

 

Yin och Djup Avslappning (kurs)

Yin Yoga

I vilan och stillheten manifesteras och växer det vi skapar och försöker åstadkomma. När vi stannar upp för att vila och reflektera har både kropp, sinne och själ möjlighet att förkroppsliga det vi vill lära oss, likväl som att läka det som många gånger uppstår på vägen. Det kan vara allt från stress av olika slag till sömnsvårigheter och prestationskrav. Yoga för kvinnor i Yin och Djup Avslappning erbjuder kroppen vila genom sittande eller liggande positioner som vi håller länge. Där kan vi nå vävnaderna och bindväven där stor del av stress, emotioner och trauma lagras. I positionernas stillhet frigörs dessa blockeringar och en läkning kan påbörjas. Yoga Nidra eller annan guidad meditation tar sinnet och kroppen till en djup avslappning mellan sömn och vakenhet där vi kan nå ett kärleksfullt och hållbart lugn för både kropp, sinne och själ. Kursen ges på hösten.

Notera att Yin Yoga generellt avrådes under den tidiga delen av graviditet och postpartum och/eller vid foglossningar. Kontakta mig vid frågor info@yogamamas.se Se också Gravidyoga och Mama-Baby Yoga kurserna. 

 

Anmälan sker till Magdalena på info@yogamamas.se

Välkommen!

 

Se pris och Schema här.

0 Shares