Yoga för mamman

som vill bli trygg i sin roll och stärka kroppen effektivt.

Yoga Mamas erbjuder kurser i yoga och ayurveda för mamma och bebis efter förlossningen, den fjärde trimestern.

Yogaklasser online eller fysiska träffar för mammor och bebisar från nyfödd upp till ca 24 månader, därefter kan man fortsätta yoga tillsammans i familjeyogan.

mamma och bebis yoga

Den Fjärde trimestern: Tiden efter förlossning

Grundläggande e-kurs för nyblivna mammor och deras bebisar med Yoga och Ayurveda för tiden efter förlossning.

Lär dig stärka och läka kroppen effektivt och skonsamt.

Lär dig övervinna sömnbrist och att komma tillbaka till din kropp.

Lär dig hitta styrka och närvaro i vardagen.

Ur innehållet:

  • Postnatal yoga för mamma och bebis att göra tillsammans.
  • Föreläsning om örter och oljor för postpartum.
  • Lär dig knyta bäckenet på traditionellt vis för att stötta livmodern och förhindra/motverka framfall.

Gruppyoga för mamma och bebis

Vi yogar ca 30 minuter och avslutar med en kopp te ihop. Yogaövningarna är enkla och kraftfulla för att gradvis stärka kroppen med fokus på bål, bäcken och rygg. Tillsammans med de små sjunger vi och gör rörelser.

Mamma-Baby yoga kurs 0-12 mån.

Varje tillfälle skapas efter mammor och barns dagsform, behov och önskemål. Vi arbetar med de inre magmusklerna på ett skonsamt och läkande vis för att återfå styrka och god hållning i takt med att bebis växer. Tips och övningar gås igenom för att använda den postnatala yogan i sin vardag.

Måndagar kl: 11:00 – 11.45

Tillgänglig för de som går/gått e-kursen ”Den Fjärde Trimestern”

Lärare: Magdalena

Läs mer
Mama- Baby Yoga 0-6 månader

I den tidiga postnatala perioden ger vi stort utrymme för vilan och den naturliga läkningen. Vi gör enkla meditationstekniker för att återfå kraft och rörelser som stärker och sträcker ut axlar, nacke och rygg. Tillsammans med barnen skapar vi vibrationer (sång/chant) och rörelser med syfte att stärka kommunikation och anknytning.

Mama- Baby Yoga 6-12 månader

När vi kommit lite längre i postpartum är kroppen redo för att börja återskapa sin styrka. Vi gör detta genom enkla och effektiva övningar särskilt anpassade för kvinnokroppen och hennes postnatala läkeprocess. Nu börjar vi göra fler stående övningar för att stärka och sträcka ut rygg, axlar, nacke och återtar kontakten med vårt Yogini Mula Bandha/kvinnliga rotlås/vaginala knip.  Tillsammans med barnen skapar vi vibrationer (sång/chant/instrument) och rörelser anpassade efter hur mycket de vill vara delaktiga och med syfte att fortfarande ha en stark kommunikation och främja barnets motoriska utveckling.


Mama-Baby yoga från ca 10 mån.

Varje tillfälle skapas efter mammor och barns dagsform, behov och önskemål. Vi arbetar med de inre magmusklerna på ett skonsamt och läkande vis för att återfå styrka och god hållning i takt med att bebis växer. Tips och övningar gås igenom för att använda den postnatala yogan i sin vardag.

Kursstart: endast på förfrågan, maila ditt intresse

Lärare: Magdalena

Läs mer:

I den här åldern är barnen mer aktiva och vi gör fler yoga-övningar tillsammans som också främjar barnets motoriska utveckling. Vi fortsätter öva på att integrera vår yoga-praktik i vardagen och tillsammans med barnet. Detta bidrar till en fördjupad relation och kommunikation med barnet som stannar kvar även utanför mattan. Dessutom kan yogan på detta vis lära oss hur vi behåller lugn och hittar tillbaka till fulla andetag när det är stressigt och aktivt runt omkring. Yoga-positionerna är fortfarande inriktade på att bygga upp styrkan i kroppen hos mamma. Samtidigt gör vi lekande yogarörelser som främjar barnets utveckling i bl.a rörelse och tal.


Sagt om vår yoga