Vad är Medveten Gravidyoga?

Hos Yoga Mamas finns yoga för gravida kvinnor som vill bli av med sin rädsla för smärta. Gravidyogan lär oss att möta smärta, rädslor och oro mer effektivt. Vi pratar om och arbetar med naturliga hjälpmedel, både inom den yogiska traditionen och traditionell örtmedicin.

Yoga för att bibehålla din goda hälsa oavsett om du har yogat förut eller inte

Medveten Gravidyoga har utformats av min egen erfarenhet och praktik i den yogiska traditionen tillsammans med den i traditionell latinamerikansk läkekonst. Under många år har jag arbetat med kvinnor och barn på olika vis och inte minst med mig själv och min egen kropp. När jag själv var gravid kände jag tydligt hur kroppen ville ha en annan form av yoga än den jag gjort förut. En yoga som förberedde mig inför förlossningen andligt, mentalt och fysiskt. Men också en yoga som stöttade mig andligt, mentalt och fysiskt på vägen dit och efteråt. Så tog den Medvetna Gravidyogan form sprunget ur Womb Yoga terapi, gravidyoga, yinyoga, hatha yoga, yoga nidra, dans och traditionell örtmedicin. Kombinationen ger oss ett holistiskt bemötande av den gravida kvinnan där hon får vara och utvecklas utifrån sina egna förutsättningar, behov och mål.

Yoga gravid
Gravidyoga trädets position för balans.

Att yoga under sin graviditet handlar också om att bibehålla den goda hälsa man redan har, oavsett om man har yogat lite, mycket eller inte alls förut. De kvinnor som kommer till yogaklasserna berättar ofta att de känner sig lite trötta och stressade även om deras jobb i sig inte upptar all tid. De uppskattar den här tiden i veckan när de kan vila, känna in i sin egen kropp och kommunicera med bebisen i magen. Just att vi ses varje vecka under en längre tid ger ett hållbart lugn och skapar den där tryggheten som vi vill ha inför förlossning och nästa steg.

Utbildning i att bli av med rädslan för smärta

Här på Yoga Mamas vill vi uppmuntra varje gravid kvinna till att vara påläst och närvarande under sin graviditet. Man kan säga att en kurs i Medveten Gravidyoga är en utbildning i självutveckling, närvaro och styrka. Styrkan syftar till den fysiska styrka som behövs inför förlossning och moderskapet. Och samtidigt den mentala styrka som finns i kunskap kring sin kropp, förberedelser, känna till sina rättigheter och att våga uttrycka hur man vill ha sin förlossning. Ur sådan styrkan kan vi helt eliminera rädsla för smärta och bristningar och oron att något ska gå fel. Det påstås att var sjätte gravid kvinna är så rädd inför förlossningen att det påverkar vardagslivet. DET gör mig orolig och mitt sätt att hantera den oron är precis som under graviditeten eller annan oro: jag bemöter den genom att lära mig om den. Därför välkomnar jag gravida kvinnor till Medveten Gravidyoga här på Yoga Mamas. Det är min önskan att vi kvinnor tillsammans ska återta graviditet, förlossning och moderskap som något naturligt och kroppsligt. Det gör vi genom att bli läskunniga i vår egen kropp.

Yogan i vår vardag

GravidyogaÄven om vi bara ses en gång i veckan under gravidyoga-kursen så följer yogan med dig hem. Eftersom kursen ju är en utbildning i dig själv behöver yogan vara närvarande i din vardag; när du är ute och går i skogen, när du leker med barnen, när du är på tjejmiddag, när du är hos frisören eller när du går på teater. Detta blir verkligen tydligt under graviditeten då vi fysiskt blir långsammare och allt mer går in i oss själva ju längre tiden går. Yogan lär oss att lyssna till den processen, vara närvarande i den och att acceptera den. När vi går långsamma promenader i skogen har vi ju möjlighet att se den vackra naturen runt oss på ett annat sätt och barnets röst i magen hörs tydligare. När vi leker med barnen behöver vi vara medvetna om våra fysiska förändringar och t.e.x inte hoppa studsmatta tillsammans. Eftersom livmodern är ett organ som hänger i tunna ligament kan det också lätt flytta på sig. Yoga-positioner under graviditeten lär oss hur vi kan hålla stabilitet i kroppen samtidigt som den öppnas mer och mer. Detta är också ett sätt att undvika foglossningar; att hålla sig stabil i sina rörelser och positioner, att inte överanstränga kroppen och att vila. De yogiska övningarna vi gör i klassrummet är till för att underlätta vardagen och lätta att ta med sig hem.

Tiden efteråt

Att vara medveten om hur vi undviker foglossningar, hemorrojder och annan stress redan under graviditeten underlättar ofantligt för tiden efteråt som nybliven mamma. Mina kunder vittnar ofta om att tiden efter barnet fötts kan vara ensamt och fullt av frågetecken. Precis innan förlossningen var gravidkroppen fullproppad av må-bra hormoner som gör att bebisen kan födas fram. Efteråt har dessa nivåer droppat snabbt och kroppen är skör och öppen. Yogakursen under graviditeten förbereder oss att mentalt, andligt och fysiskt möta detta. Att sedan fortsätta sin yoga tillsammans med sin bebis och de kvinnor som var i gravidyoga-gruppen är både stärkande och roligt! Den postnatala tiden är en tid då vi behöver support från de runt omkring och kunskap i hur vi effektivt och skonsamt läker kroppen igen. Så att vi kan fortsätta vara starka kvinnor och mammor i takt med att våra barn växer.

Namaste,

Magdalena

 

3 Shares

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.