Graviditet och förlossning kräver styrka

Vill du bli av med rädsla och oro inför förlossningen? Vill du vara aktivt delaktig i din graviditet och födandet? Då behövs styrka.

Jag menar då både fysisk styrka, emotionell styrka, mental och andlig styrka. Inte en av dem, utan allihop- däremot kan den ena vara mer framträdande än den andra men alla behöver existera i samklang. Därtill kommer viljestyrkan. Det krävs inget mod- kvinnor har fött barn i alla tider, vi är skapta för att så göra. Men viljan däremot, viljan tar oss framåt och viljan formar besluten.

Viljestyrkan är grunden vi står på för att öva upp den fysiska, emotionella, mentala och andliga styrkan- oavsett om du vill föda hemma eller på sjukhus (eller Birth Center).

Yoga under graviditeten bör vara riktad till att etablera styrkan som behövs inför förlossning och moderskap. I Medveten Gravidyoga pratar vi om hur alla dessa styrkor behövs och hur vi övar upp dem.

 

Efter klassen i förra veckan kände jag “åh, vad kort tid vi har tillsammans egentligen”. När vi slutar känns det som att vi precis behöver börja och eleverna håller med. Att ses endast ett tillfälle i veckan är egentligen väldigt lite yoga när det gäller gravidyogan eftersom yogan behövs varje dag hela tiden. I synnerhet när vi vill bli av med rädsla för smärta och annan oro under graviditet och inför förlossning. Därför erbjuder jag kursmaterial till den Medvetna Gravidyogan. Efter varje klass skickar jag ett mail med en kärleksfull påminnelse att fortsätta sin yoga genom de ljudfiler, videos och artiklar jag erbjuder som stöd när du yogar hemma.

Här kommer viljestyrkan in igen. När vi verkligen vill något så arbetar vi för och mot det vi vill. Vi vet att det krävs energi, tid och fokus för att nå dit. Att vi sedan ses en gång i veckan är en bonus. Då finns jag där som stöd i dina frågor, funderingar och din resa i att bli din egen lärare för dig själv och ditt barn. Men, låt oss bryta ner de styrkor som vi arbetar med i gravidyogan. Hur kan yoga hjälpa gravida kvinnors vardag? Jag välkomnar dig att utforska detta tillsammans med mig i artikelserien för dig som är gravid: Bli av med rädsla för smärta genom Yoga, Ayurveda & Curanderismo.

Fysisk styrka

Ibland tänker jag att den fysiska styrkan kanske är den rent uppenbara? Men jag märker i mötet med mina yoga-elever att det inte alltid är så självklart. Har en inte fött barn tidigare kan det vara särskilt svårt att förstå kraften man möter i sin kropp och den kraften som behövs för att vara aktivt födande. Jag har själv känt det i min kropp och varit stöd i förlossningar där jag igen blir påmind om styrkan som krävs för att orka. Även under graviditeten behövs fysisk styrka, barnet växer och man blir tyngre hela tiden. Dessutom flyttar sig magmusklerna som en kanske förlitat sig på att göra mycket arbete tidigare, medvetet eller omedvetet, när man tar sig uppåt, nedåt, framåt, runt osv.

 

Övningar att använda sig av under förlossningen och förlossningsförberedande yoga går jag in närmre på i en senare artikel. När du anmäler dig till kursen i Medveten Gravidyoga ingår dessutom en Förlossningsförberedande Yoga-workshop där vi pratar vidare och arbetar med styrkan. Nu vill jag nämna styrkan vi övar upp under gravidyogan och graviditeten. När vi inte längre kan ta för givet att magmusklerna tar oss fram på samma sätt som tidigare behöver vi fler muskler som är starka, likväl som fler sätt att röra oss på. Därför gör vi yoga-övningar som exempelvis stärker bäckenbotten och benmusklerna.

0 Shares
Två exempel på yoga-positioner som gör bägge delar (när man utför dem korrekt och i dess “gravidvarianter”) är Tadasana (Bergets position) och Virabhadrasana I & II (Krigarpositionerna). När yogan utförs korrekt, guidad av en erfaren gravidyogalärare skapar dessa positioner styrka, en grundad/jordad upplevelse, stabilitet, fokus och motverkar s.k. foglossningar. Det är viktigt att börja med yogan tidigt för att lära sig undvika foglossningar men yogan kan också reducera dem. Tala med din yogaterapeut och skippa inte yogan för att du har ont!

Krigare två:

Börja i Tadasana / Bergets position med fötterna brett isär. Böj mjukt på knäna och tryck ner hälarna i mattan för att sträcka ut ryggraden. Andas djupt och böj knäna lite mer vid varje utandning. 

Vrid ut din vänstra fot. När du andas in, öppna armarna ut åt sidorna och sträck dem upp över skulderhöjd till en V-form. Titta mot din vänstra hand, andas ut och böj knäna. Sänk ner armarna och vrid överkroppen åt vänster. Upprepa tre gånger. 

På din tredje utandning, stanna med armarna utsträckta i axelhöjd. Titta på din vänstra hand, böj vänster knä och sträck ut höger ben. Tryck fötterna ner i mattan för att undvika att vänster knä vrider sig inåt. Andas tre andetag här.

För att komma ur positionen, andas in och sträck upp armar i V-form igen samtidigt som du rätar upp vänster ben. Andas ut och kom ner med armarna. Byt sida. 

 

Mental styrka

Den mentala styrkan finns i ditt fokus och i din viljekraft att veta vad som händer i kroppen under graviditet och födande; i att själv styra, uttrycka och veta hur du vill ha din förlossning. I den förlossningsförberedande yogan arbetar vi med affirmationer, visualisering och fokus-meditationer. Dessa är viktiga att ha med sig redan tidigt i sin graviditet för att hitta sin grundtrygghet, sin önskan och sitt mod i att våga uttrycka det. Under kursen i Medveten Gravidyoga samtalar vi om det som gruppen önskar när det gäller den här typen av förberedelser. Det kan t.e.x. vara hur man skriver ett förlossningsbrev, betydelsen av att ha en doula närvarande, möjligheterna att föda hemma, naturlig smärtlindring och så vidare. Varje tillfälle gör vi också en guidad meditation, s.k. Yoga Nidra, för att nå vårt fokus, vilja och kontakt med barnet i magen. Detta skapar trygghet och ger en direkt minskad rädsla för förlossning.

Yoga Nidra för graviditeten, för att hitta din trygghet, kontakt med ditt barn och din mentala styrka finns att köpa som ljudfil här. Denna inspelning ingår när du bokar dig på kursen.

Emotionell och andlig styrka

Emotionell styrka uppnår vi genom att uttrycka, känna och hedra våra känslor och vår upplevelse. Andlig styrka ligger i tilliten till barnet, till den egna kroppen och till naturens kraft. När dessa samspelar och dessutom vilar på den fysiska och mentala styrkan är all rädsla, oro och passivitet borta. Då är vi aktivt födande kvinnor som litar till  kroppens naturliga process, både under graviditet och under förlossning. Både den emotionella och den andliga styrkan lär oss möta smärta och sammandragningar mer effektivt. Yogan bistår med naturliga hjälpmedel inför, under och efteråt.

Genom Yoga Nidra och andra guidade meditationer med specifika syften stärker vi tilliten till barnet och kroppen. Meditationerna, affirmationer och storytelling gör att vi tillåter oss upptäcka och känna våra känslor. Därifrån kan vi också hantera dem. När vi möts varje vecka i gravidyogaklassen vill jag höra hur ni mår, hur veckan varit och vad ni har för funderingar just nu. Det hjälper oss att forma dagens klass men gör också att var och en vänder sig inåt en stund, känner efter hur en verkligen mår och vad ens behov är för att sedan få uttrycka dem.

För att följa med i den konstanta emotionella expansionen en graviditet innebär finns yogarörelser, chanting (mantra-sång) och mudror (handrörelser). Nedanstående video visar ett flöde av enkla rörelser för att bygga emotionell och andlig styrka. Handrörelserna riktar energiflödet, vilket också medför en andlig kontakt med sin kropp.

 

Graviditet och förlossning kräver stryka. Ett samspel av viljestyrka, fysisk kraft, mental förberedelse och fokus, och andlig tillit skapar denna styrka. Detta är syftet med den Medvetna Gravidyogan och tillhörande förlossningsförberedande yoga-workshop. Det är en ära att få följa de gravida kvinnor jag möter i klassen och att på det vis jag kan erbjuda mitt stöd genom min erfarenhet och kunskap. Vill du ha inflytande över din graviditet och förlossning, vill du vara påläst och förberedd i vad som händer i kroppen både under graviditeten och i förlossningen då är Medveten Gravidyoga för dig. Yogan är för dig som vill bli av med rädsla för smärta och istället vara en aktivt födande kvinna.

Välkommen yogini! Namaste,

Magdalena

0 Shares

0 Shares

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.