Grupp

Gravidyoga-kurs hos Yoga Mamas i Växjö

Yoga under graviditeten ger dig:

  • Ökad uthållighet och styrka, vilket behövs under förlossning och tiden efter.
  • Bättre hållning, vilket minskar smärta i ländryggen.
  • Ökad avslappning, minskad stress och bättre sömn.
  • Lättare att andas under sista delen av graviditeten och effektivare andning under förlossning.
  • Ökad styrka i bäckenbotten, vilket gör förlossningen enklare.
  • Snabbare postnatal återhämtning (efter förlossningen).
  • Djup kontakt med din bebis redan under graviditeten.
  • Harmoni och lugn hos dig och bebisen i magen.
  • Stärkt förmåga att lyssna på kroppen och bebisen, vilket underlättar förlossningen och tiden efter (som mor).
  • En plats och tid tillägnat dig och din bebis.

Här är du välkommen att vara gravid på ditt sätt och att bara vara i allt som händer i kropp, själ och sinne. Den Medvetna Gravidyogan handlar om att ta hand om hela sig, som den Gudinna den gravida kvinnan är. Vi vill stärka och stötta kvinnan i hennes graviditet eftersom det är vår övertygelse att mår mamma bra så mår bebis bra.

 

Plats: Yoga Mamas Yogastudio på Kungsgatan 13b i Växjö (i Vinaman-huset).

Tid: Tisdagar kl.16.30-17.45

Pris: 6 tillfällen + workshop i Förlossningsförberedande Yoga 1340:-

Drop-in i mån av plats 170:-  (bokas på mail till info@yogamamas.se)

 

Nästa kursstarter: 16/10-18 & 7/1-19

Anmäl dig här! 

Gravidyoga
Gravidyoga hos Yoga Mamas

 

Medveten Gravidyoga är yoga för gravida kvinnor som vill bli av med sin rädsla för smärta.

Gravidyogan ger dig
  • vitalitet, energi, fokus och styrka i kropp och sinne. 
  • djup kontakt med din bebis redan under graviditeten.
  • avslappnings- och andningstekniker att använda i förlossningen.
  • närvaro och lugn i allt som händer under graviditeten.
  • stärker din naturliga förmåga att lyssna på kroppen.
  • trygghet och tillit till dig själv, ditt barn och processen, vilket reducerar rädslor och nervositet.

Yogan vi gör är skonsam och passar alla kvinnor, oavsett var du är i din graviditet – du är välkommen att börja hur tidigt eller sent du vill! Välj mellan 6 och 12 tillfällen.

 

Vill du ha en plats att gå till för att vila, vara närvarande och tillåta dig att bara vara i det som händer?

Då kan en yogakurs i Medveten Gravidyoga vara precis det du söker. Här är du välkommen att vara gravid på ditt sätt och att bara vara i allt som händer i kropp, själ och sinne. Den Medvetna Gravidyogan handlar om att ta hand om hela sig, som den Gudinna den gravida kvinnan är. Vi vill stärka och stötta kvinnan i hennes graviditet eftersom det är vår övertygelse att mår mamma bra så mår bebis bra.

Gravidyoga

Medveten Gravidyoga hos Yoga Mamas inleds med en guidad djupavslappning (Yoga Nidra) eller meditation medan dofterna från de välgörande oljorna i aromalampan omsluter oss. Därefter finns det, om man vill, utrymme att dela tankar, känslor, hur du mår eller annat som dyker upp under graviditeten. Utifrån detta gör vi sköna, enkla yogaövningar skapade för gravidkroppen med syfte att stärka och stötta kropp, sinne & själ under graviditet och inför förlossning. Vi gör också flödande rörelser för bäckenet och andningsövningar (pranayama) för att underlätta andningen. De yogiska andningsövningarna är fina att ha med sig som stöd och verktyg även under förlossningen. Självklart kan du komma och bara vila.

Fördjupa kontakten med ditt barn genom meditation, visualiseringsövningar, affirmationer, andning, asanas och ljud.

Runt vecka 17-18 i graviditeten börjar barnet höra ljud från världen utanför magen. Jag använder tonerna av shrutibox, trumma och/eller mantrasång för att guida er till en djupare kontakt och till lugn och harmoni hos er båda. Vi använder också egna röster och ljud för att skapa vibrationer som får oss att landa djupare i oss själva och kommunicera med bebisen i magen.

Genom att landa i kroppen här och nu och genom att vara tillåtande när vi möter tankar och känslor övar vi upp den naturliga förmågan att verkligen lyssna på kroppen och guidningen från bebis i magen. Därmed skapar vi en trygghet till barnet, till vår kropp och till processen. Denna trygghet gör att vi kan bli av med eventuella rädslor inför förlossning och moderskap. 

 

I kursen ingår en Yoga Nidra-ljudinspelning och en Förlossningsförberedande Workshop tillsammans med din partner.

Förlossningsförberedande Yoga med partner.

 

Fler exempel på vad kursen kan komma att innehålla:

– satsang/sharing samtal, utrymme för frågor

– övningar att göra hemma (om man vill)

– ljudhealing

– boktips och tips kring hur vi kan vara och föda i vår fulla kraft

 

* Ta med egen yogamatta och filt *

 

Läs om vanliga frågor och svar här.

Se kommande kurser, priser och boka här.

 

Förlossningsförberedande Yoga Workshop

  • Yogaövningar för graviditetens sista trimester och inför förlossningen
  • Öva sammandragningar
  • Visualisering och affirmationer
  • Yogaövningar för förlossningen, även tillsammans med partner
  • Andningstekniker
  • Hur kan vi vila och få stöd från partner
  • Naturlig smärtlindring

 

Varmt välkommen,

Magdalena Chandrakaí,

Womb Yoga Therapist, Yogalärare & Curandera

 

Sagt om Gravidyogan:

“Lugnt och skönt. Avstressande. Meditativ.”

“Den gav mig bättre kontakt med mig själv och min kropp. Genom avslappningen och rörelserna kunde jag slappna av och vara mer närvarande. En effekt som stannade kvar efteråt när jag kom hem också.”

13 Shares