Böcker att läsa under graviditeten

Inspirerande Gravid-böcker

Varför är det viktigt med stärkande böcker under graviditeten? Som så ofta annars i resan genom de kvinnliga cyklerna står många ensamma utan systerskap och äldre kvinnor att vända sig till med frågor och stöttning. En bra bok för graviditeten har gemenskap, personliga berättelser och kärleksfulla sätt att stötta kvinnan till att lita på sin egen kropp och kraft. När vi börjar lita på vår egen kropp och den naturliga kraften försvinner också rädsla och oro som man kan ha under graviditet och inför förlossning. Böckerna blir även ett bra komplement till gravidyogan och ett sätt att fortsätta sin yoga praktik hemma.

Som alltid är det viktigt att göra sin egen research, därmed tar vi ansvar över våra liv, kroppen och vår individuella livsresa. Kanske blir behovet av research och ansvar som mest tydligt under graviditeten. Önskvärt är att vi alla startar den processen redan innan såklart. Böckerna ger en hjälpande hand i att lita på sig själv och förstå den kroppsliga likväl som den mentala och andliga resa man går igenom under graviditet, förlossning och postpartum.

 

Här delar jag mina boktips på böcker som jag läste under min egen graviditet med Orion, och som jag också vänder mig till i min yogaundervisning.

Har du några bra böcker du vill tipsa om att lägga till på listan? Hör av dig! Kommentera nedan eller skicka till info@yogamamas.se Kom ihåg att skriva: 1) varför du tycker boken är inspirerande 2) hur den har hjälpt dig genom graviditeten 3) varför du skulle rekommendera andra att läsa den

 

Sacred Pregnancy

Sacred Pregnancy: A Loving Guide and Journal for Expectant Moms

By Anni Daulter

Den här boken är stundtals amerikansk både i utformning och skrivsätt och samtidigt otroligt vacker. Den är lättläst och enkel att följa med i under hela graviditeten eftersom den är uppdelad efter graviditetsveckorna. Varje vecka ges små uppdateringar kring vad som händer i kroppen, i själen och i bebisens utveckling. Författaren ger också personliga tips på hur man kan njuta av  och stötta resans process. Ämnen som systerskap, kvinnans (ur)kraft och uråldriga traditioner kring graviditet och barnafödsel tas också upp på ett lättsamt sätt. Av precis dessa anledningar tycker jag boken är en viktig tillgång under graviditeten. Det är trevligt att läsa en lättsam och lättläst bok som påminner om att vara närvarande i det vackra och magiska man upplever.

Jag använde boken som ett slags meditation eftersom den hjälpte mig hålla fokus på var jag var i min resa genom läsningen varje vecka. Ibland var den även motivation till att skriva dagbok och reflektera på andra sätt. Jag och min partner läste ofta tillsammans, vilket är ett fint sätt att fördjupa kontakten med varandra och med bebisen.

 

Mother’s Breath

Mother’s Breath: A Definitive Guide to Yoga Breathing, Sound and Awareness Practices During Pregnanc

By Uma Dinsmore-Tuli
gravidböcker

Är skriven av min lärare och tillika grundaren av Womb Yoga, Uma Tuli-Dinsmore, där hon ger detaljerade förklaringar till olika yogiska andningstekniker. Boken kan läsas från pärm till pärm eller endast utvalda delar. Övningar att använda under graviditet, förlossning och som ny mor beskrivs detaljerat och vi guidas kärleksfullt och lättsamt in i meditation genom texten.

Jag hade boken som en fördjupning min practice av Pranayamas och som en påminnelse att alltid andas. Medveten andning gör oss avslappnade och pranayamas hjälper andningen att följa  kroppens expansion och i förberedelserna inför förlossningen där andetaget är så otroligt viktigt. Jag rekommenderar den här boken till alla som vill veta mer om andetagets kraft under graviditet. I Medveten Gravidyoga använder vi flera av de tekniker Uma beskriver här och vill du ha guidning och genomgång av dessa andningstekniker/Pranayamas är du välkommen till våra kurser. Läs mer här.

 

Yoga for Pregnancy, Birth and Beyond

Yoga for Pregnancy, Birth, and Beyond

By Francoise Barbira Freedman

Som evig yoga-student är jag otroligt tacksam över enkelheten i den här boken. Under min graviditet ville jag vara mycket i känslan och i kroppen, inte studera en massa eller läsa för mycket. Yoga for pregnancy, birth and beyond var ett stöd och påminnelse i att göra mina övningar och min meditation dagligen och att följa med i rörelsemönstrets förändring. Den fungerar även som förberedelse inför vad som kommer sen, efter förlossningen och ger yoga-övningar för den postnatala perioden. Boken har tydliga foton och enkla övningar beskrivna med tips och variationer som är lämpliga för graviditet, förlossning och den postnatala perioden. Detta är en bra och enkel bok att ha när man vill yoga hemma under sin graviditet och som komplement till Gravidyoga-kursen.

Ina May’s guide to Childbirth

Ina May’s guide to Childbirth by Ina May Gaskin

Gravidböcker

Denna bok är en klassiker på listan över böcker för graviditeten. Den är skriven av välkända barnmorska Ina May som var med och startade födsel-centret The Farm i USA. Många holistiska barnmorskor, doulas, yogaterapeuter och andra som arbetar med gravida kvinnor hänvisar till Ina May’s fantastiska arbete. Denna bok är grundlig och ger mängder av positiva förlossningsberättelser. Ina May går också igenom hela förlossningsprocessen i kropp, sinne och själ och oavsett hur mycket eller lite vi vet innan så vet vi en stor del mer efter vi har läst boken. Ina May´s guide to childbirth (och hennes andra bok Spiritual Midwifery) är bibel inom graviditets-och förlossningsböcker. Ett måste för alla gravida kvinnor som vill bli av med rädsla för smärta, annan oro, och stärka sig själva som aktivt födande kvinnor.

 

Genom dessa böcker kan du stärka din mentala styrka inför förlossningen. Men en riktigt bra bok för graviditetens alla faser, inför förlossningen och efter ger så mycket mer. Det ger en känsla av samhörighet- att veta att kvinnor har fött barn i alla tider före mig och kommer fortsätta efter min tid- av fokus och närvaro, och kontakt med barnet. När vi når de punkterna kan vi också börja bli av med eventuell rädsla eller oro för smärta och inför förlossning. Vill du ha extra stöttning och personlig vägledning är du välkommen att kontakta mig för privata sessioner. Läs mer här eller hör av dig till info@yogamamas.se

Här kan du se kalendern för kommande kursstarter och workshops.

 

I Kärlek och Tacksamhet,

Magdalena

 

0 Shares

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.