Tid för nya rutiner på och av mattan



Igår vaknade jag tidigt för att gå barfota ut i gräset. Det var skönt och vått men samtidigt lite kallt. Vinden viskade i en kyligare ton att det börjar dra ihop sig till skolstart. Jag känner igen känslan från tidigare sommarlov; hur en något allvarsam känsla infinner sig hos oss alla när vi tänker på höstterminen.

Nystart

Skol- och jobbstart ger en viss tyngd, ansvar och pirr i magen. Alla i familjen börjar se sin egna tillvaro framför sig med möten av nya och gamla vänner utanför hemmet. Vi har varit tillsammans så mycket under sommarlovet och dagarna har flutit in i varandra. Lek, bad och umgänge med släktingar och vänner. Nu är det dags för var och en att gå in i sina uppgifter och sociala liv utanför familjen. Hitta nya rutiner för barn och vuxna.

För de yngre barnen blir det en stor förändring i det sociala medan tonåringarna gruvar sig mer för tidiga morgnar och strukturerade eftermiddagar med läxor och fritidsintressen.

Men var sak har sin tid och det är som det ska, livet rör sig i cykler. Varje ny start ger också möjlighet att se över sina rutiner, som inför ett nytt kalenderår. Vi får chans att känna efter och fundera över hur vi egentligen vill ha det för att vardagen skall bli bra för oss alla, både var och en för sig och alla tillsammans.

Stärkande meditation och rutiner för barn.

Att ständigt lära

Jag ser mig om i de fyra riktningarna efter visdom. Bakom mig finns det som varit, det jag tar med mig som upplevda erfarenheter och kunskaper. Med erfarenheterna i bagaget får jag en känsla för vad jag vill göra annorlunda.

Framför mig breder framtiden ut sig som ett obesökt landskap. Framtiden vet jag ingenting om men behöver ändå försöka skapa mig en bild av. Drömma mig en vacker framtidsdröm som jag sedan ger näring åt på olika sätt i vardagslivet. Vid sidorna har jag de olika strömningarna inom och omkring mig, de som kan dra iväg i ensidigheter och skapa obalans.

Där står vi som familj med våra olikheter och önskar att vi kan hjälpas åt, bära och balansera varandra. Det kvinnliga och manliga, vuxna och barnsliga, det strukturerade och det kreativa.

I mittpunkten är nuet, närvarande, flödande och levande. Det fantastiska nuet, det enda vi egentligen har att leva för! Som så många vuxna strävar till medan barnen är där av sig själva. Barnen hjälper oss till nuet genom att vara sig själva och vi hjälper dem genom att inte stressa på med vår egen agenda.

Är det så att en genomtänkt vardag får oss vuxna att kunna slappna av och vara mer närvarande?

I så fall är det en stor hjälp att göra det nu och sedan lägga det åt sidan för att låta livet flöda.

Eftersom jag är en obotlig optimist har jag börjat lära mig att varje nystart för mig behöver börja med att skala av. För att ta avstamp i det lilla. Jag behöver planera in väldigt lite i jämförelse med vad jag får lust till och sedan låta tiden visa om jag har kraft till mer längre fram. Jag älskar att se allt det roliga som skall skapas under hösten men glömmer lätt bort hur det känns sedan när novembermörkret lägger sig som en mörk filt över tillvaron och alla uppgifter blir till måsten. Så kan jag etablera hållbara rutiner för barn och familj.

Hur planerar du inför hösten? Berätta i kommentarerna!

Vardag och rutiner för barn och vuxna

För mig behöver vardagen vara lugn med återkommande rutiner där det finns små stunder att göra min egen practice (yoga, sång, dans, meditation). Det är en grund för de mer utmanande perioderna som ändå kommer för att ta sin plats i livet. Det kommer veckor av sjukdom, extrem trötthet, snabba beslut…ja ni vet, livet.

Kom igång med din egen practice med hjälp av vår Swadyaya Yogakurs här.

Jag ser på rutinerna för oss vuxna i familjen med sömn, arbete och egna stunder. Alla barnens olika aktiviteter och vila. Får vi alla sömn, närhet, mat och lek så det räcker?

Hur får man bra rutiner?

Alla förändringar tar på krafterna för både barn och vuxna så det kan vara klokt att skapa en vilostund efter skoldagens slut, kanske en Yoga Nidra eller massage. En sagostund för de yngre och ett näringsrikt mellanmål.

Får du som vuxen plats med en guidad Yoga Nidra under din arbetsdag? Kan du ge dig själv en stunds lugn yoga eller meditation på kvällen när barnen har somnat?

Ladda ner en guidad Yoga Nidra här.

De här vanorna vill jag gärna vara ett stöd i och fortsätta samtala kring. För jag vet vad det gör med mig när jag vågar ta mig själv och mina behov på allvar – det är en skillnad som natt och dag. Närvaro eller frånvaro.

Det finns inga recept på hur ett balanserat liv ska se ut, det är olika för var och en av oss men jag önskar att vi alla vågar se våra val och förändra när vi upplever obalanser. Stanna upp en stund, se oss själva i mittpunkten och ta med de olika riktningarna för att vara medvetna om nuets kraft.

Höstens yoga hos Yoginis & Mamas

En av mina önskningar för senhösten är en cirkel för mammor!
Det är en av de där sakerna på listan som finns med om jag har krafter kvar i november, en önskan om möten för att göra det där mörkret och den tunga filten lite lättare, det skulle vara så fint. Följ nyhetsbrevet för mer info längre fram.

Jag ser fram emot att träffa barn och vuxna under hösten, det är så mycket glädje och närvaro i stunderna vi skapar tillsammans i Sagoyogan! Barnen har så mycket att ge till oss vuxna ur sin värld av fantasi och närvaro. Jag berättar varje gång en berättelse som får liv.

Här kan du läsa mer om Sagoyogan.

Välkomna att Prova på Sagoyoga lördag 10 september, läs mer här. Därefter startar vi tillsammans höstens rutiner för barn och vuxna med fyra tillfällen av Sagoyoga: 24/9, 8/10, 22/10 och 5/11. Du kan redan nu boka din plats i rutan längst ner på sidan.

Så länge önskar jag er massor av glädje i livet!
Anna

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.