Frukost för våren: Rå bovetegröt med jordgubbar och rostad kokos

Denna artikel innehåller länkar till samarbetspartners.

Rå bovetegröt med jordgubbar passar bra som frukost eller kvällsmat under vår och sommar. Särskilt på våren vill vi öka intaget av fiberrik mat såsom gröna grönsaker och färsk frukt. Nu kan vi äta mindre mängd mat (eftersom vi inte längre äter upp oss som i vintras) och ändå hålla oss mätta. Rå bovetegröt med frukt eller bär bearbetar magen långsamt och håller således blodsockret i balans och vi håller oss mätta länge. 

rå bovetegröt

Våren är styrd av Kapha dosha och vi vill gärna undvika mellanmålen under dessa månader, äta frukost innan kl.9 och kvällsmat innan kl.18 för att hjälpa kroppen att vara i balans. Du kan starta redan i mars att introducera rå bovetegröt med jordgubbar (frysta och tinade, från förra årets skörd) eller frukt som frukost. 

Ingredienserna till rå bovetegröt

Bovete

Jag använder helt bovete till den här gröten. De hela kornen lämpar sig också väl till att koka bovetegröt och blir supergott. Under hela våren och sommaren är bovete ett bra val att variera sin frukost eller kvällsgröt med eftersom det är glutenfritt med en milt sammandragande egenskap som balanserar kapha och pitta dosha. 

Bovete är, trots namnet, inget sädesslag utan en ört rik på proteiner. Personligen anser jag bovete, både som mjöl, helt eller flingor, vara likt en fullkornsprodukt. Det betyder att bovete är smakrikt, rikt på näringsinnehåll per mängd, grovt och mättande. Du kan variera din bovetegröt oändligt med helt bovete eller flingor. Kokt eller rå. Men blötlägg bovetet först så att du frigör saponinerna (bitterämnen) och det blir lättare att koka eller mixa, och underlättar för kroppen. 

I synnerhet när vi väljer rå bovetegröt är det viktigt att skölja bovetet och sedan blötlägga det över natten. Sedan sköljs det igen. Om du har glömt blötläggningen, skålla bovetet och koka en gröt istället!

Veganmjölk

Välj din favorit: havre, mandel, soja, rismjölk. Jag använder oftast havre- eller mandelmjölk, särskilt till små barn och när jag vill balansera kapha dosha. 

Rå bovetegröt med jordgubbar för hela familjen enligt Ayurveda

Små barn mumsar gärna rå bovetegröt med jordgubbar eftersom den är mild och krämig. Tänk på att de troligen inte äter så stora mängder av denna väldigt mättande gröt! För ett barn med hög pitta skulle jag ta hälften mängd jordgubb och hälften mängd banan. 

rå bovetegröt med jordgubbar

Om du ammar en liten bebis så välj hellre andra bär. Kanske blåbär? Eller varför inte vinbär. Jordgubbar kan ge röd rumpa hos bebisar eftersom de har hög pitta. Det undviker vi gärna. 

Rå bovetegröt med jordgubbar passar också bra under graviditeten. Särskilt under tredje trimestern. Undvik att äta rå gröt under höst, vinter, och om du har svårt att gå på toaletten. 

Hoppas du gillar vår rå bovetegröt, den är

krämig

smakrik

mättande

glutenfri 

vegansk

Recept på rå bovetegröt med jordgubbar och rostad kokos

4 p.

2 dl helt bovete

½ liter jordgubbar, tinade eller färska

½ tsk mald kardemumma av bra kvalité (jag rekommenderar den här)

2 dl veganmjölk

2 dadlar

färsk frukt, som äpple, päron och mer jordgubbar

riven kokos

Gör så här:

Skölj bovetet och blötlägg över natten. På morgonen, sila av och skölj igen. 

Lägg det hela bovetet i en Highspeed Blender (jag använder den här) eller matberedare tillsammans med jordgubbar, kardemumma, veganmjölk och dadlar. 

Mixa tills det blir slätt och fluffigt. 

Fördela i portionsskålar. 

Rosta kokosen i torr varm panna tills de blir gyllene och luktar gott. Rör hela tiden! 

Dela frukten i små tärningar.

Servera rå bovetegröte med jordgubbar, rostad kokos och mer frukt. 

Ayurveda och rå bovetegröt med jordgubbar 

Sammanfattningsvis väljer vi gärna glutenfritt och råa, fiberrika grödor under våren för att hjälpa kroppen behålla sin balans och följa med i de förändringar som sker i naturen. Rå mat är inget som Ayurveda rekommenderar, men för kapha och pitta kan vi göra vissa undantag. 

Denna rå bovetegröt med jordgubbar kan med fördel avnjutas även en bit in i sommaren. När örterna tittar fram, prova att garnera med färsk mynta! 

Om du delar det här receptet, kom ihåg att tagga oss @yoginismamas

Följ Yoginis and Mamas på Instagram för fler ayurvediska och hälsosamma recept! 


Om författaren: Magdalena är matkreatör, örthäxa, skribent och mamma. Hon har 20 års erfarenhet av vegetarisk kost och matmedicinsk lära.

Yoginis and Mamas recept är ayurvediskt inspirerade, fria från vitt socker, ofta glutenfria och mestadels veganska. Vårt fokus är en balanserad, hälsosam och ren måltid utifrån ett matmedicinskt perspektiv.


Du kanske också gillar:

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.