Lyxig ayurvedisk Blåbärs-smoothie

Ayurvedisk Blåbärs-smoothie är en smoothie i balans.

Nu i början av hösten kan vi njuta av svenska skogarnas bär och både lingon och blåbär är faktiskt våra egna superfoods. Det betyder att de innehåller en hög näringshalt på en liten yta. Att göra smoothie av färska blåbär känns lyxigt nu och det här receptet är lite extra lyxigt, vilket passar sig när vinden börjar vina i trädtopparna. 

Jag brinner för att skapa matmedicin av de lokala råvarorna. I Sverige är bär troligen det bästa jag vet. De växer bra, i mängder och är riktig power medicin. Under höst och vinter känns det rimligt att äta bär dagligen för att få i sig antioxidanter och vitamin C. 

Smoothie är ju en kall måltid och bör så här års därför intas tillsammans med något värmande. Om ayurvedisk blåbärs-smoothie serveras till frukost betyder det att en också dricker varmt ört-te, och kanske rostar sina smörgåsar. I den matmedicinska traditionen vill vi nämligen balansera varmt och kallt. Det kan vi också göra med våra val av kryddor och råvaror. 

Ayurvedisk Blåbärs-smoothie till ca 1 stor och 1 liten person

Ayurvedisk blåbärs-smoothie

1 dl blåbär

8 mandlar 

2 färska dadlar

1 tsk maca

1 kryddmått mald kardemumma

ca 500 ml vegomjölk

Mixa alla ingredienser slätt i blender, servera direkt. 

Vill du ha den ännu krämigare, tillsätt en halv banan.

Jag väljer vegomjölk för att vi inte dricker ko-mjölk i min familj. Växtbaserad mjölk har en naturlig sötma, och tillför därmed smaken söt, snarare än mejeriprodukter som skulle skapat smaken sur. I matmedicinsk tradition vill vi inte heller blanda mejeriprodukter med frukt och bär eftersom det blir för surt i magen. 

Maca är en rot från sydamerika som jag oftast har i mina smoothies och bakverk. Den tillför en karamellig smak och en rad näringsämnen såsom vitaminerna  B1, B2, B3, B6, C, E, omega 3, 6 och 9 och mineralerna zink, fosfor och magnesium för att nämna några. 

Det här receptet är utmärkt för småbarn, och passar även för graviditeten eftersom den tillför mycket energi, vitaminer och främjar god matsmältning. Med en sån här smoothie har du som gravid redan fått i dig en tredjedel av den rekommenderade dagliga dosen dadlar! Även i postpartum är en sån här energiboost utmärkt mellanmål. 

Vill du ha mer tips på ayurveda för graviditeten eller efter förlossning? Läs om våra kurser här. 

ayurvedisk blåbärs-smoothie

Självklart kan bären bytas ut mot andra bär, eller varför inte blanda. Vilka är dina favoritbär? 

Om du testar det här receptet låt oss veta hur det blev i kommentarerna!

Kom ihåg att länka till artikeln om du delar receptet. Du kan också tagga oss på instagram: @yogamamas.se 

Där lägger vi upp mer matinspiration från den matmedicinska traditionen.

Namaste,

Magdalena


gravidyoga kurs

Några av våra källor:

Essential Ayurveda, Shubhra Krishan

Magdalena Chandrakaí, matkreatör & utbildare i holistiskt välmående

Innehållet på den här sidan är endast i utbildningssyfte. Yoga Mamas och dess representanter gör inga medicinska undersökningar eller utlåtanden. Inte heller behandlar eller botar vi någon form av sjukdom. Alla råd följs på eget ansvar. Yoga Mamas frånsäger sig allt ansvar. Vänligen sök råd från en utbildad hälsorådgivare och studera vidare innan du experimenterar med någon av råden som nämns av Yoga Mamas.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *