Yin i vardagen: stillhetens syfte

Från de stilla positionerna i yin yogan kan vi ta emot många lärdomar och kunskap, om vi tillåter. På så vis för vi in yin i vardagen och lär oss om stillhetens syfte. 

Traditionell Yin Yoga håller oss i positionerna mellan 3 och 10 minuter. Ursprungligen rör det sig endast om ett dussin olika positioner, alla andra är varianter av dessa. Likaså i Hatha yogan, faktiskt. Eftersom yin är så tillåtande är det lätt som lärare att hitta sitt egna uttryck och låta stillheten föda fram flödet i klassen. Om en lyssnar förstås. Yin är ju essensen av den feminina kraften. Den energi som är sval, mottaglig, tillåtande och passiv. 

Yin är den feminina energin i kinesisk medicin och filosofi.

Genom våra yoga-positioner kan vi därmed få mer av dessa egenskaper i hela livet, inte bara i kroppen men också i sinnet och själen. I allt vi gör utanför mattan. Därför är yin “lugnande” och en av anledningarna till att den anses vara en terapeutisk yogaform. 

När vi ser till både traditionell kinesisk medicin och Ayurvedan så innebär ett tillstånd av för mycket eld i kroppen en hög risk för sjukdomar, såsom inflammation, hormonobalanser och stress. Och enligt traditionell holistisk medicin dämpas eld med svalka. Eller med andra ord; för mycket yang dämpas av att tillföra mer yin. Bägge delar behövs för att skapa balans men för mycket av det ena leder till obalans och kan i sin tur leda till allvarliga tillstånd. 

Yang behöver Yin & Yin behöver Yang för att skapa balans.
Yang behöver Yin & Yin behöver Yang för att skapa balans.

Yin i vardagen minskar stress

I dagens västerländska samhälle lever många i ett stressat tillstånd. Samhället styrs av elden eller den maskulina, yang, energin. Och därför saknar många av oss balansen med yin. Den feminina energin är undertryckt i samhällets alla vrår, vilket gör att vi glömmer att bägge delar behövs för att skapa hälsa. Därför är också yin yogan så omtyckt (och populariteten ökar ständigt), för att vi behöver den. Vi behöver mer yin, både på och utanför yogamattan. 

I mitt arbete som yogalärare och terapeut är det viktigt att ta yogan utanför mattan och in i vardagen. Jag önskar guida varje person till att, när de själva är redo, guidar sig själva vidare utanför klassrummet. Därför behöver vi också prata om hur vi använder yin yogans syfte och budskap (och terapi) i den egna vardagen.

Stillhetens syfte

När vi sitter i en yin yoga position under flera minuter frigörs tankar, blockeringar och emotioner som kommer upp till ytan. Vi sitter och andas. Och vi observerar det som blir tydligt för oss i sinnet. Vi har samtidigt ingenstans att ta vägen; vi kan inte fly från dessa tankar och emotioner. Ju mer vi försöker, ju jobbigare blir positionen och andningen för oss.  

Likväl verkar positionen ändå eftersom yogan ju verkar holistiskt. Men när vi väljer att tillåta yogan att arbeta på alla plan, även själsligt, emotionellt och mentalt (inte bara fysiskt) blir den mer effektiv och effektfull. Och vi lär oss att förstå hur vi ska använda yogan i vardagen på ett nytt och djupare sätt. Stillhetens syfte är alltså acceptans. Att acceptera det som ÄR skapar förståelse och lugn. Så, hur kan vi anamma detta i vår vardag?

Yin yoga i vardagen

Börja enkelt. Börja med att använda yogans verktyg varje dag, så som pranayama, meditation och asanas. Skapa en morgonrutin där yin yogan ingår. Observera och lyssna på det som kommer upp och vad du lär dig om dig själv. Håller du motstånd i vissa positioner? Svårare att andas i andra? Kan du upptäcka dessa mönster även i sammanhang utanför mattan?

Efter en tid kan du också börja göra yin yoga-positioner och meditationer och andningsövningar vid andra tillfällen under dagen. Känner du dig trött efter lunch? Kanske är du då en av alla de som brände ut elden under den pitta-styrda förmiddagen. För att hitta tillbaka till din energi, sätt dig ner och andas.

Yogiskt andetag, in och ut genom näsan i en flödande cykel. 

Vidare kanske du också gör två yin positioner. Och/ eller meditera en stund. Tio minuter av den här stillheten gör mycket för att vi ska återhämta oss och komma tillbaka till fokus på det vi höll på med förut. 

Meditation i vardagen.

Genom att anamma det här systemet; för in korta pauser då och då under dagen fördelat på yin yoga positioner, meditationer och andningsövningar tar du successivt in yogan och dess visdom i vardagen. Dessutom blir du mer uppmärksam på hur du mår och hur du själv skapar din egen balans genom att lyssna på kroppen och svara. Snart kommer du märka att kroppen har mycket att säga och då är det dags att följa även de större cyklerna; veckovis, månadsvis, årsvis och yoga enligt menscykeln.

När i dessa flöden behöver kroppen och sinnet stillheten? Hur känns det för dig?

Lyssna och svara kroppen med yin yoga positioner, genom att meditera och göra pranayama. Eller alltihop. I dagscykeln gäller kanske tio minuter då och då, plus en morgonrutin. Veckovis vill du kanske gå på fler yogaklasser. När du ökar från en yogaklass i veckan till två lagras yogan i kroppen på ett djupare plan. Både i muskelminnet och i sinnet. För årscykeln gäller troligen en eller ett par yoga-retreats för att kunna fördjupa yogans stillhet i vardagen. 

Så, stanna upp.

Lyssna. Observera. Acceptera. Följ. 

Det vill yin yogan lära oss. På mattan och varje dag i vår vardag. 

Namaste, 

Magdalena

Några av våra källor: 

The complete guide to Yin Yoga, Bernie Clarks

Yin Yogaterapeut Magdalena Chandrakaí 

Innehållet på den här sidan är endast i utbildningssyfte. Yoga Mamas och dess representanter gör inga medicinska undersökningar eller utlåtanden. Inte heller behandlar eller botar vi någon form av sjukdom. Alla råd följs på eget ansvar. Yoga Mamas frånsäger sig allt ansvar. Vänligen sök råd från en utbildad hälsorådgivare och studera vidare innan du experimenterar med någon av råden som nämns av Yoga Mamas.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *