Åderbråck under graviditeten

I gravidyogan kommer många frågor upp. Det är jag tacksam för, både för att ni som är där vågar fråga och vill lära er mer om kroppen och för att jag också får en möjlighet att lära mig mer i något ämne. Ibland vill jag gå djupare i svaret, som nu när det gäller åderbråck under graviditeten. Det är mer vanligt att åderbråck sker i benen, men det kan också ske i anus (och kallas då hemorrojder) eller i vulvan. Som vanligt nöjer jag mig inte med att adressera ett ämne enbart ur ett perspektiv, så i den här artikeln får du flera förslag som kan reducera eller göra dig helt fri från åderbråck under graviditeten. 

Vad är åderbråck? Och vad kan vi göra?

Under graviditeten ökar blodflödet och trycket på genitalierna och underkroppen kan då orsaka åderbråck. Åderbråck är uppsvällda vener som ger ett ökat tryck på venernas väggar. Förutom graviditet kan det exempelvis uppstå på grund av långvarigt sittande/stående, förstoppning eller framfall. Vänder en sig till allopatisk medicin brukar svaret vara “det finns inget att göra”. Synd. För självklart finns det en mängd saker vi kan göra för att minska eller helt bli av med åderbråck (och såklart förhindra*) under graviditeten. 

Legs up the wall /Viparita Karani copyright Service By Magie

För stagnation av flödet i kroppens vätskor och/eller energier brukar jag föreslå framförallt två saker: 

  • Viparita Karani / lägg fötterna högt under några minuter minst en gång per dag.
  • Cirkulära mjuka rörelser med höfterna.

Om du sitter eller står mycket så gör regelbundna avbrott för att göra någon av de här rörelserna så får du på ett enkelt sätt in yogan i vardagen.

Många vill röra på sig under graviditeten, och rörelser (tyvärr ibland träning) är rekommenderat från alla håll och kanter. Jag brukar säga så här; rätt rörelser är det som är viktigt. Inte mycket. Utan rätt typ. Det varierar lite mellan oss men det finns också ett par generella saker som är välgörande och stärkande för alla under graviditeten. Yoga särskilt skapad för gravidkroppen till exempel. Gå kortare promenader brukar föreslås, men om en har ont av åderbråck kanske det inte alls är ett alternativ. Simning kan också vara stärkande under graviditeten och ett sätt att undvika stagnation i kroppens vätskor.

Det viktiga är att göra det lugnt och stilla, i takt med sitt eget andetag. 

Kroppen växer, allt går långsammare. Det viktigaste vi kan göra under graviditeten är att följa kroppen och svara på dess förändring i våra rörelser och vanor. Annars skapas stress. 

Läs här om hur jag tolkar hemorrojder som ett pitta-överskott och stress i kroppen. 

Yogarörelser mot åderbråck

Viparita karani är “benen upp mot väggen”-positionen. Lägg dig på golvet (eller i sängen) och lägg upp benen mot väggen, över en sittpuff eller kanske soffkanten. Under graviditeten kan det vara skönt att lägga en kudde under rumpan. Gör det till en vana att göra den här positionen ett par gånger varje dag. 

Bäckencirklar kan göras både sittande, stående eller sittande på en boll eller stol. Om du står upp eller sitter på en boll/stol, förankra fötterna väl i golvet. Sitter du så välj fjärilspositionen eller ha benen utsträckta åt sidorna. 

Gör cirklar runt dina sittben, pubisben och anus. Om du står upp kan du göra cirklar både framåt och åt sidorna. 

En full cirkel är ett fullt andetag (in- och ut-andning). 

Dessa rörelser gör vi alltid i gravidyogan och de är mycket uppskattade. Samtidigt som de stärker bäckenbotten, stretchar de bäckenet härligt och skapar flöde i kroppsvätskorna. Läs mer om yoga för graviditeten och beskrivningar av övningarna här.

Dragonfly i Yin Yoga. Gör cirklar från den här positionen. Fläta ihop händerna och låt armarna vara med.

Mat och örter mot åderbråck

  • Ät mycket rödbetor, vissa säger varje dag och helst råa. Inom mat-medicinen anser vi att rödbetor stärker blodet och jordar kropp och sinne. Rödbetor innehåller nitrater som hjälper till att sänka blodtrycket och vidga blodkärlen. Syret flödar således bättre. 
  • Rölleka används för att reparera och stärka ådrorna. Det kan tas som te eller i badvattnet. Under graviditeten rekommenderas att en inte dricker för mycket rölleka. Lite då och då helt enkelt. Därför kan ett bad med rölleksblommor vara att föredra. 
  • Vitamin C och E är bra för blodådrornas hälsa. Vitamin C gör dessutom att vi kan ta upp järn lättare och vitamin E stärker hudens elasticitet. Så öka intaget av dessa vitaminer under graviditeten. Vitkål, citrusfrukter, maca och havtorn är rika på vitamin C.  
source pixabay

Fler naturliga tips

  • Ta för vana att massera hela kroppen med en stärkande olja, helst varje dag innan duschen på morgonen. Känns det som en för krävande rutin att påbörja, så starta med några gånger i veckan eller kanske efter duschen. Yoga Mamas Mama-Baby olja innehåller extra mycket E-vitamin för att stärka hudens elasticitet och ljuvlig avokado och lavendel för en lugnande effekt. Ta kontakt om du vill veta mer. 
  • Använd bekväma och löst (åtminstone inte tajt) åtsittande kläder.
  • Undvik tunga lyft och undvik att trycka på när du går på toaletten.
  • Sov på vänster sida för att undvika tryck på vena cava. 

För att få in en god rörelserutin som hjälper dig att förändras mental och själsligt i takt med att kroppen ändras är en bra gravidyogakurs att föredra. Här hos Yoga Mamas tar vi också upp samtal som exempelvis rör hemorrojder, åderbråck, framfall, rädslor och oro. I gruppen finns det gemensamt väldigt mycket kunskap och erfarenhet och det kan kännas skönt att ha andra att prata med om det man upplever. 

Med värme, 

Magdalena

*Ingen av de kvinnor, inklusive mig själv, som jag mött och som har gjort gravidyoga dagligen har haft problem med det ökade trycket.

Några av våra källor: 

Yoni Shakti av Uma Dinsmore

Naturliga Läkemedel av DR. C. Norman Shealy

Curandera och Yogaterapeut Magdalena Chandrakaí 

Innehållet på den här sidan är endast i utbildningssyfte. Yoga Mamas och dess representanter gör inga medicinska undersökningar eller utlåtanden. Inte heller behandlar eller botar vi någon form av sjukdom. Alla råd följs på eget ansvar. Yoga Mamas frånsäger sig allt ansvar. Vänligen sök råd från en utbildad hälsorådgivare och studera vidare innan du experimenterar med någon av råden som nämns av Yoga Mamas. 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *