Bäcken- och höftbesvär hos kvinnor


Min akilleshäl är min höft. Kanske är det därför som bäcken-, bäckenbotten-, och höfthälsa blivit ett viktigt fokus för min yoga-undervisning genom åren. I min egen yoga practice har jag sedan jag började arbetat med att förstå mitt bäcken och dess obalanser. 

När jag började fördjupa mig i Ashtanga yogan och den åttafaldiga vägen för många år sedan, var det strax efter en bilolycka i Bolivias öken. Efter mycket vila och besök hos naprapat var ryggraden och bäckenet bättre. Jag kände ett starkt kall till yogan, som jag visste kunde hjälpa mig att läka och stärka kroppen igen. Då visste jag inte mycket om skolios, men jag kände att yogan hjälpte mig. 

En praktik med strikt linjering var vad jag behövde då, och framförallt att träna mina “lås”, eller bandhas. Ashtangan gav mig otroligt mycket men idag vet jag också att den yogaformen ledde mig till att låsa mitt bäcken för mycket och åt fel håll. Detta skapade såklart ytterligare problem, både fysiska och andliga. 

Yoga By Magie, copyright

Yogan som jag gjorde då är en form där en pushas hårt in i djupa positioner, både av sig själv och av den lärare som guidar. För min kropp var det inga större problem att gå djupt i en position, men som “överrörlig” innebar det att min höft alltid var ur sin plats, sned helt enkelt. På ett andligt plan innebar det att jag inte kände eller respekterade mina gränser. 

Redan när jag var 17 år fick jag inflammation i höften. Jag blev även utbränd det året, och inflammation är ett tecken av för mycket pitta i kroppen- allt hör ihop. Läkaren jag mötte sa att det är vanligt hos kvinnor med inflammation i höften. Han ville ge mig två kortisonsprutor och voltaren. Eftersom en är skolad att göra som och lyssna på vad medicinska läkare säger så visste jag inte bättre utan tog sprutan. Den första. Därefter ringde jag och avbokade spruta nummer två. Direkt efteråt hade jag känt hur kroppen och höften i synnerhet försvagades. Som ett tomt hål i min höft. Ingen styrka kvar. Tomt. 

Inflammation i bäckenet

I Ayurveda ses inflammation som ett pitta-överskott, det vill säga stress i kroppen av för mycket eld. Jag ser att pittaöverskott och just inflammation i bäckenet är vanligt hos kvinnor, precis som läkaren en gång observerat. Skillnaden är att i holistisk terapi, såsom ayurveda, söker vi grundorsaken till problemet för att kunna göra något åt det. 

I min undervisning möter jag kvinnor med många typer av bäckenbesvär, och det är mycket vanligt att man är sned. Jag märker också att många är vana att skylla på det som den allopatiska medicinen slänger sig med: “så blir det efter man fött barn” och att en därmed inte kan göra något åt det. För mig är detta en dålig ursäkt som inte bara drar offerkoftan tätare men som definitivt förtrycker kvinnors och kroppens kraft. Oavsett om det rör sig om framfall, sned höft eller återkommande inflammation så går det självklart att balansera kroppen igen, oavsett ålder. 

Kroppen har en otrolig förmåga att hela sig själv, om vi bara tillåter den. Detta är väldigt tydligt exempelvis i den postnatala perioden av livet, då vilan är den främsta medicinen. Tillåter vi vilan då så läker benen ihop, magmusklerna går ihop och livmodern återgår till naturliga storlek och form. Men tar vi istället ut oss under den här tiden då vi är i postnatal återhämtningsfas kan det få livslånga konsekvenser. Bäckenet är fortfarande skört och rörligt vid tiden efter förlossning och därmed kan foglossningar uppstå (även om en inte haft det under graviditeten), bäckenet kan bli snett, eller framfall kan uppstå. Allt detta påverkar oss sedan resten av livet, och i synnerhet vårt förhållningssätt till vår kropp. Jag ser dessa besvär hos kvinnor som sedan länge gått in i klimakterieåldern, och ur den, och i deras berättelser kommer det gång på gång fram att problemen startade redan under graviditet, eller efter förlossning. Därav “det blir så när en föder barn”. 

Nej. Det blir så när man inte vilar och inte tar hand om kroppen. Det blir så när man blir stressad under graviditet, födsel och postpartum. Och, det går att göra något åt. Yoga för kvinnor är ett exempel på naturlig terapi som stöttar och vägleder genom alla faser i livet. 

Kvinnans egna tid för reflektion och vila

Redan under graviditeten är det därmed viktigt att sköta sin bäckenhälsa för att inte problem ska uppstå då eller senare. Framförallt handlar det om att vila och avstå från en del saker, såsom tunga lyft, tungt fysiskt arbete och stress. När livmodern är full behöver kroppen helt enkelt mer stillhet och vila. Det är kvinnans tid för reflektion och inre styrka, något som vi bör ha lärt oss redan i de menstruerande åren. Tyvärr gjorde få av oss det, så vi får lära känna kroppen nu istället.

source pexel

Så, god bäckenhälsa börjar långt innan graviditet och är relevant för alla, även för de som inte vill bli gravida. Att lära känna sin cykel är ett viktigt steg på vägen till bra bäckenhälsa eftersom vi då lär oss att följa kroppen och dess signaler på ett djupare plan. Då vet vi också när det är dags för vilan, och att säga nej till saker. Detta gäller även för klimakteriet och när en slutat blöda, för en kvinna följer alltid och lever alltid i cykler, likt Moder Jord själv. 

Aktivera styrkan i din bäckenbotten

Livmodern är ett rörligt och föränderligt organ- hon är flexibel helt enkelt, och hon hänger i ligament i bäckenet. Därför flyttar hon lätt på sig. Tänk på en studsmatta t.e.x.: du hoppar upp och ned. Så gör också allt som är rörligt på och i din kropp, så som bröst och livmoder. Generellt avråder jag från att hoppa studsmatta men vi kan och ska såklart inte undvika att göra en massa saker i livet. Tricket ligger i att känna sin bäckenbotten och att aktivera dess styrka. Din inre styrka är kraften i din bäckenbotten. Och det är precis det som vi arbetar med i yogakursen “Yin yoga för inre styrka”. Kursen är lämplig när som helst i livet men i den Medvetna Gravidyogan och Mamma Bebis yogan fördjupar vi oss i just de specifika händelserna i kroppen och hur bäckenet mår då. 

I min egen resa och i mitt arbete med att läka höft och bäcken har jag kommit till att ständigt söka upprätthålla en balans mellan flexibilitet-stabilitet och rörelse-styrka, i yogan likväl som i livet och i vardagens sysslor. För att kunna flöda behöver jag känna styrkan i bäckenbotten och jag behöver också veta var benstrukturen är för att bäckenet inte ska flytta sig och bli snett. När vi i yogakurserna för kvinnor tränar på övergångar mellan positionerna, är det detta vi övar oss på. 

Ta hand om ditt sneda bäcken/höft 

source pexel

Min kropp låter mig direkt veta om jag arbetat för hårt på något vis; för mycket styrka eller för mycket rörlighet. Det första som brukar hända då är att höften flyttar på sig. Kanske läker det när jag drar tillbaka den, men många gånger är pitta-överskottet ett faktum och inflammationen är framme. Då behöver jag behandla den, främst genom att vila men också med örter och oljor. Jag vill verkligen understryka vikten av att ha ett bäcken som sitter på rätt plats. Många kvinnor är sneda i höften, faktiskt flera stycken i varje yogaklass där det syns, men säkert många fler. Kvinnans bäcken ska vara rörligt, flexibelt och formbart (vår kropp ska både kunna dansa och föda barn!) men för att ta sig mellan rörelserna krävs styrka, att veta vad som är att gå för djupt och vad som är att hålla igen. Ett snett bäcken är alltid ohälsosamt och bör tas om hand direkt. Kontakta mig om du vill ha tips på bra terapeuter som arbetar med att dra till rätta kroppen på ett skonsamt vis. 

Ett snett bäcken kan leda till:

  • stopp i chi/prana/energiflöde (och därmed stopp i kroppens naturliga sätt att rensa och bearbeta händelser och emotioner, vilket i sin tur stoppar livsglädjen…).
  • snedbelastning som kroppen vänjer sig vid och påverkar hela kroppen inom kort (detta kan tex leda till artros, problem med nacke, axlar, rygg osv).
  • fel hållning och felbelastning i fötterna (tex att en går inåt/utåt med foten).
  • att livmodern hamnar på en plats som inte är naturlig för henne (vilket kan påverka menstruationsflödet).

Inre fysisk, mental och andlig styrka

I yogan kan vi lära oss att ta kontakt med och känna våra fötter. Genom positionerna i exempelvis Yoga för inre stryka arbetar vi med rätt, stark hållning och en linjering som passar den egna kroppen. Vi stärker bäckenbotten och de djupt liggande magmusklerna för att skapa stabilitet i bäcken och höft. 

Yoga By Magie, tree pose, copyrighted

Både Yin & Djup avslappning, Yin för inre styrka-kurserna och yogan jag delar har formats från, som jag inledde med, mina egna prövningar i min kropp och de yogaformer jag utforskat i mig själv. Jag har sett i min kropp, hos kunder och hos vänner hur tex Ashtanga och hård fysisk yoga har påverkat bäckenet negativt genom sitt maskulina sätt att guida bandhas och dess strikta linjering (som är formad efter en mans kropp). Det är viktigt att komma ihåg att både Ashtanga och Kundaliniyoga är strikta och starkt maskulina former av yoga med mycket pushande, både fysiskt och andligt. Så väljer man en sådan yogaform bör man ha det med sig den vetskapen i sin praktik. 

Att tryckas eller dras in i en yogaposition resonerar inte med mig och jag undviker assistering i min undervisning. Men jag är också utbildad inom Ashtanga Vinyasayogan och tar med mig användbara styrkor därifrån, som att jobba med övergångar, Vinyasor (rörelse med andning) och Ujjayi pranayama. Tillsammans med yinyoga, womb yoga terapi, yoga nidra och curanderismo blir det Yoga för kvinnor, och Yin för inre styrka. 

Kom ihåg att upprätthålla din practice, på mattan och i vardagen för att styrkan ska bestå och växa. Genom olika faser i livet behöver bäckenet ändras och vi behöver vara förberedda på den förändringen. Det blir vi genom inre fysisk, mental och andlig styrka. 

Med värme,

Magdalena

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *